Allmenn tannbehandling

Vår anbefaling er årlig sjekk av tennene

Tannlege Vu

Rutineundersøkelse

Regelmessig kontroll og oppfølging

Det viktigste arbeidet innen allmenn tannbehandling er  forebyggende, såkalt profylaktisk behandling.

Ved en undersøkelse vil vi informere våre kunder om deres tannhelse. Det er dessverre ikke alt vi kan se bare ved å se inn i munnen, det vil derfor bli tatt røntgen for å se mer nøyaktig hvordan det står til med dine tenner  Ved denne kontrolltimen vil vi også foreta en enkel tannrens og puss. Vi vil  også kunne foreslå hvilke tiltak som kan/vil være nødvendig for å forebygge skader/sykdomsutvikling og evt. karies angrep.

Ved behov for behandling vil vi informere om behandlingsalternativer og prognoser. Vi blir sammen enig om behandlings plan og du vil få ett kostnadsoverslag for behandlingen.

Konserverende behandling med hvite fyllinger.

– Vi benytter hvite fyllinger, såkalte kompositt fyllinger som første valg ved reparasjon av tenner som har karies eller har mistet deler av tannen.

– I områder med høye estetiske krav, slik som ved fortenner, benyttes egne fyllingsmaterialer som har økt fargeutvalg slik at forskjellen mellom tannen og fyllingen blir minimal.

– Vi setter fokus på kvalitet dermed vil vi bruke god tid og strebe etter fine gode fyllinger med optimal kontaktpunkt mot nabotenner.

Rotfylling

– Vi utfører rotfyllinger i alle områder så lenge forholdene tillater det. Til tider må vi henvise til spesialister ved vanskelige tilfeller.

– Før vi anbefaler rot-behandling vil vi alltid utføre en omfattende undersøkelse og diagnostikk for bedre kartlegging av behandlingsbehov.

Tannkjøttsykdom

Tannkjøttsykdommer utgjør den største årsaken til tann-tap i voksen alder. Ofte forekommer ikke sykdommens symptomer før tilstanden er alvorlig. Behandlingen av sykdommen innebærer å stanse sykdommen i sitt forløp slik at videre skade ikke forekommer. Allerede forekommet skade, i form av tapt benfeste, kan ofte ikke gjenopprettes.

– For å sikre våre kunder den beste tannhelsen undersøker vi regelmessige for tannkjøttssykdommer, både klinisk og røntgenologisk.

– Kunder som har tannkjøttsykdom og blir behandlet med systematisk periodontitt behandling vil få rett for trygde refusjon.

Kirurgisk behandling og tann-trekking

Vi tilbyr allmenn kirurgisk behandling slik som alminnelig tann-trekking, kirurgiske tann-trekking (fjerning av visdomstenner eller dypt liggende rot) og behandling av enkle slimhinnelidelser/-sykdommer. Vi utfører også andre kirurgiske inngrep med relevans til protetisk behandling (krone, bro eller implantat) eller endodontisk behandling (rotfyllinger).

Protetisk behandling (Kroner, broer, proteser)

– Protetisk behandling omfatter mange forskjellige typer behandling hvor formålet er å erstatte manglende tenner eller deler av tannen. Det omfatter alt fra proteser (gebisser) til implantater. Vi tilbyr alt av protetiske behandlinger her hos oss.

– Vi tilbyr også implantatbehandling, med godkjenning for støtte fra Helfo.