Allmenn tannbehandling

Vår anbefaling er årlig sjekk av tennene

Tannlege Vu

Rutineundersøkelse

Regelmessig kontroll og oppfølging

Det viktigste arbeidet innen allmenn tannbehandling er  forebyggende tannbehandling, såkalt profylaktisk behandling.

Ved en undersøkelse vil vi informere våre pasienter om deres tannhelse. Det er dessverre ikke alt vi kan se bare ved å se inn i munnen, det vil derfor bli tatt røntgen for å se mer nøyaktig hvordan det står til med dine tenner  Ved denne kontrolltimen vil vi vansligvis også foreta en enkel tannrens og puss om det viser seg være et klart for det behov. Vi vil også kunne foreslå hvilke tiltak som kan/vil være nødvendig for å forebygge skader og sykdommer på i tenner og munnhule

Ved behov for behandling skal vi informere deg om behandlingsalternativer, kostnader og prognose FØR oppstart av behandling. Vi blir sammen enig om behandlings plan og du vil få ett kostnadsoverslag for behandlingen.

Konserverende behandling med hvite fyllinger.

– Vi benytter hvite fyllinger, såkalte komposittfyllinger som førstevalg ved reparasjon av tenner som har karies eller anmdre skader.

– I områder med høye estetiske krav, slik som ved fortenner, benyttes egne fyllingsmaterialer som har økt fargeutvalg slik at forskjellen mellom tannen og fyllingen blir minimal.

Rotfylling

– Vi utfører rotfyllinger på alle typer tenner så lenge forholdene tillater det. Til tider må vi henvise til spesialister ved vanskelige tilfeller.

– Før vi anbefaler rotfylling vil vi alltid utføre en omfattende undersøkelse og diagnostikk for bedre kartlegging av behandlingsbehov.

Tannkjøttsykdom

Tannkjøttsykdommer utgjør den største årsaken til tann-tap i voksen alder. Ofte forekommer ikke sykdommens symptomer før tilstanden er så alvorlig at tenner kan gå tapt. Behandlingen av sykdommen innebærer å stanse sykdommen i sitt forløp slik at videre skade ikke forekommer. Allerede forekommet skade, i form av tapt feste på tenner, kan ofte ikke gjenopprettes.

– For å sikre våre kunder den beste tannhelsen undersøker vi regelmessige for tannkjøttssykdommer, både klinisk og røntgenologisk.

– Kunder som har tannkjøttsykdom og blir behandlet med systematisk periodontitt behandling vil få rett for trygderefusjon.

Kirurgisk behandling og tann-trekking

Av kirurgisk og oralmedisinsk behandling tilby vi:

• tann-trekking
  • kirurgiske tann-trekking (fjerning av visdomstenner eller dypt liggende rot)
  • behandling av slimhinnelidelser/-sykdommer
  • kirurgisk behandling av periodontitt
  • kirurgisk innsetting av tannimplantat

Vi utfører også andre kirurgiske inngrep med relevans til protetisk behandling (krone, bro eller implantat) eller endodontisk behandling (rotfyllinger).

Protetisk behandling (Kroner, broer, proteser)

– Protetisk behandling omfatter mange forskjellige typer behandling hvor formålet er å erstatte manglende tenner eller deler av tannen. Det omfatter alt fra proteser (gebiss) til implantater. Vi tilbyr alt av protetiske behandlinger her hos oss.

– Vi tilbyr også implantatbehandling, med godkjenning for støtte fra Helfo.